servetteknik - pröva det!

På svenska pysseldagen i söndags provade jag öven på något som kallas servetteknik. Det var riktigt roligt så jag tänkte bara tipsa er andra att också prova det :)

Det är väldigt enkelt! Det du behöver är:

1. Servetter med fina mönster
2. Något föremål att klistra tryckett på, t.ex. en glasburk, en sten, eller en trälåda
3. Servetteknik-klister (finns lite överallt, i olika hobbybutiker. Det vi använde var köpt på Bauhaus) 
4. En sax och en pensel behöver man också

Man börjar med att sära på servettens olika lager, så man bara har lagret med själva trycket på. Sedan klipper man, försiktigt, ut motivet.
  Efter det börjar man att pensla lite klister på föremålet. Där efer trycker man dit servetten. Sedan strycker du ett nytt lager lim ovanpå servetten. (Eftersom servetten är väldigt tunn så går den lätt söner, speciellt när den är blöt!)

Tips! Jag strök inte bara limmet över själva trycket, utan använde limmet som lack över hela min låda. 

Såhär blev resultatet

 


Kommentarer
Postat av: Sara

Jättefint Mattis! Det ska jag prova:)

2010-11-16 @ 12:32:07
URL: http://lovingvintage.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0